Inisiatif

Terkini
26/4/22
Isu
Selangor
Bantuan

Utusan Malaysia: Selangor ambil inisiatif tanam jagung kurang kos makanan ayam

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor akan memulakan projek penanaman jagung khusus untuk makanan ayam selepas Hari Raya Aidilfitri bagi mengatasi isu kenaikan harga makanan ternakan itu.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Pertanian negeri, Izham Hashim berkata, projek tanaman tersebut dijalankan atas tanah seluas 400 ekar di Negeri Sembilan manakala 300 ekar lagi di negeri ini.

“Langkah itu juga bertujuan mengurangkan kebergantungan terhadap import makanan ayam yang ketika ini mencecah RM7 bilion dan disifatkan tidak munasabah. Kita harap perkara ini dapat dilaksanakan dalam masa terdekat agar (isu) harga ayam boleh diselesaikan, bukan setakat stabil tetapi diturunkan lagi.

“Memang terbukti berjaya (penanaman jagung untuk makanan ayam). Jika berjaya dilaksanakan, Selangor akan menjadi pelopor (penghasilan jagung untuk makanan ayam),” katanya ketika ditemui pemberita semalam.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS), Dr. Mohamad Khairil Mohamad Razi berkata, lebih RM3 juta dibelanjakan bagi pelaksanaan projek penyelesaian jangka masa panjang susulan peningkatan harga makanan ayam.

Jelasnya, kerja pembersihan tanah di Kuala Langat Selatan dan lokasi yang sedang dikenal pasti di Negeri Sembilan giat dijalankan sebelum projek terbabit bermula.


“Sekarang dalam perbincangan terakhir untuk kerjasama rentas negeri Selangor dan Negeri Sembilan. Insya-Allah, selepas raya kita akan mulakan projek penanaman. Perkara ini juga akan diumumkan oleh Menteri Besar,” jelasnya. – UTUSAN


Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.