Media

COVID-19
10/1/22
Isu
Selangor

Sinar Harian: Selangor kekal solat berjarak di masjid, surau

SHAH ALAM - Kerajaan Selangor kekal dengan pendirian untuk solat berjarak mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan sebelum ini.


Exco Hal Ehwal Agama Islam, Pengguna dan Industri Halal Selangor, Mohd Zawawi Ahmad Mughni berkata, ketetapan dibuat boleh pihak autoriti agama terutama Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang dinasihatkan oleh pelbagai pihak berkepentingan.

Bagaimanapun menurutnya, makluman tentang ketetapan baharu berkenaan SOP solat tersebut akan diberitahu kelak jika terdapat sebarang perubahan mengenainya.

“Ini (solat berjarak) adalah ketetapan yang dibuat oleh pihak autoriti agama terutama Sultan Sharafuddin yang dinasihatkan oleh pihak berkepentingan termasuk Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Mufti, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan lain-lain.

“Setakat ini, tidak ada perubahan dari segi pelaksanaan dan masih kekal aturan semasa. Jika terdapat ketetapan baharu, kami akan maklumkan,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Pada Khamis, sebuah portal berita melaporkan negeri Perlis mula merapatkan saf solat di semua masjid negeri tersebut bermula Sabtu.

Menurut laporan tersebut, Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, keputusan berkenaan mendapat perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail setelah meneliti perkembangan semasa Covid-19 di negeri tersebut.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.