Media

Peristiwa
4/4/24
Isu
Selangor

Selangor Kini: Negeri tumpu aeroangkasa, semikonduktor, perkenal kemudahan kewangan tarik pelabur

KUALA LANGAT, 3 APRIL: Kerajaan Negeri memberi tumpuan kepada tiga sektor sepanjang tahun ini termasuk pembangunan Taman Aero Antarabangsa Selangor di Sepang bagi memacu pertumbuhan ekonomi.

Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari berkata pentadbirannya juga bakal memperkenal kemudahan kewangan sebagai strategi menarik pelabur selain meneroka industri semikonduktur.

“Sasaran tahun ini untuk taman aeroangkasa kerana kita kesan elemen ini beri jaminan yang baik. Selain itu, bersesuaian dengan kajian separuh penggal nanti, kita akan umumkan kemudahan kewangan.

“Kita akan bincang dengan beberapa institusi perbankan termasuk menawarkan pelaburan dalam projek Rancangan Selangor Pertama. Kita gunakan rizab untuk selaras pergerakan.

“Kita turut teroka industri semikonduktor, bidang ini ada kekuatan untuk pertingkatkan ekosistem malah gelombang perang dagang antara China dan Amerika Syarikat akan bawa kemasukan pelabur ke sini dan Selangor tak akan terlepas,” katanya.

Ditemui pada pelancaran Taman Industri Pintar NCT (NSIP) di sini semalam, Amirudin menjangkakan industri semikonduktor tahun ini akan menarik nilai pelaburan sehingga RM3 bilion selain membuka banyak peluang kerja.

“Kita sudah kenal pasti beberapa kawasan berpotensi. Antara cadangannya di Puchong, Subang dan Shah Alam. Kita jangka jalin kerjasama dengan beberapa negara antaranya China,” katanya.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.