Inisiatif

Peristiwa
27/10/23
Negara

Selangor Kini: Malaysia tunggu keputusan PBB hantar tentera pengaman ke Palestin

PORT DICKSON, 26 OKT: Malaysia mengambil pendirian tunggu dan lihat mengenai keputusan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung penghantaran tentera pengaman ke Palestin, kata Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Beliau berkata kerajaan tidak akan membuat keputusan tergesa-gesa dengan apa juga diputuskan PBB kelak dan perkara itu akan dipertimbangkan terutamanya oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Mohamad berkata sebagai negara anggota Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) di bawah PBB, Malaysia telah menyertai tentera pengaman di bawah United Nation Interim Force In Lebanon (UNIFIL), sebelum ini.

“Kita ada lebih 800 anggota tentera di Lubnan, kita ada juga beberapa pegawai masih bertugas di Somalia ataupun di negara Afrika tapi tidak seramai apa yang ada di Lubnan.

“Jadi sebagai negara yang menyertai PBB, kita akan tunggu dan lihat apa keputusan PBB dan di situ nanti kita akan menilai sama ada perlu ke Malaysia menyertai tentera pengaman ini ataupun tidak… kita tidak akan secara tergesa gesa menghantar pasukan tentera kita ke sana,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyempurnakan Majlis Penganugerahan Pingat Jasa Malaysia (PJM) kepada 536 Veteran ATM, balu serta wakil waris di sini, hari ini.

Baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan kononnya Malaysia enggan menghantar pasukan tentera bagi membantu Palestin.

Menurut Perdana Menteri, keputusan menghantar pasukan tentera bukan boleh dibuat dengan mudah kerana ia perlu mendapat persetujuan negara jiran Palestin.

Terdahulu, Mohamad dalam ucapannya berkata secara dasarnya akan berlaku pertukaran pasukan MALBATT 850-10 yang menyertai misi United Nation Interim Force In Lebanon (UNIFIL) bermula 2 Oktober lalu.

“Kita mempunyai tentera misi PBB di Lubnan di bawah MALBATT. Secara dasarnya dua hari lepas, ada pertukaran anggota bermula 2 Oktober.

“Saya akan beritahu Kabinet akan meneruskan pertukaran anggota ini di Lubnan. Jika ada perkara yang berlaku selepas ini, kita akan buat keputusan berlainan,” katanya.

– BERNAMA

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.