Inisiatif

COVID-19
16/6/21
Isu
Selangor
Pakej Kita Selangor 2.0
Bantuan

Selangor Kini: Agihan makanan bermula Isnin depan, tidak terhad mahasiswa di Selangor

SHAH ALAM, 14 JUN: Bantuan makanan dan keperluan asas kepada mahasiswa Selangor di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) seluruh negara dan milik Kerajaan Negeri dijangka diagih mulai 21 Jun ini.

Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Selangor Mohd Hidayat Mohd Sauffi berkata kaedah agihan sedang dibincangkan Jawatankuasa Tetap Pendidikan sebelum dimuktamad dalam masa terdekat.

“Difahamkan, jawatankuasa terbabit sudah berhubung dengan pihak universiti termasuk mengeluarkan surat permohonan rasmi untuk menghantar bantuan ini.

“Sebaik pengurusan universiti beri pelepasan, bantuan akan terus disalur. Semestinya agihan dibuat mengikut tatacara operasi piawai (SOP) dengan kebenaran bersyarat memandangkan ia adalah program Kerajaan Negeri,” katanya ketika dihubungi.

Beliau menambah dianggarkan seramai 300 ahli gabungan tersebut akan digerakkan untuk menyalur bantuan kepada penuntut yang terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Insya-Allah dengan kekuatan yang ada kita terbuka untuk membantu sekiranya diperlukan, mengambil kira bantuan Kerajaan Negeri ini meliputi seluruh IPT dan tidak terhad di Selangor sahaja.

“Malah, kami memiliki pengalaman sebagai perantara untuk menyalur bantuan sama kepada pelajar menerusi pakej disediakan Kerajaan Selangor sebelum ini,” katanya.

Pada 9 Jun lalu, Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari menerusi Pakej Kita Selangor 2.0 mengumumkan peruntukan RM1.5 juta untuk menyediakan barangan makanan dan keperluan asas kepada 7,500 mahasiswa yang masih berada IPTA dan IPT bawah Kerajaan Negeri.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.