Suara

Peristiwa
19/5/22
Isu
Selangor

Sinar Harian: Selangor rujuk JAIS isu guru KAFA tamat kontrak kerana tolak vaksin

SHAH ALAM - Kerajaan Selangor akan mendapatkan maklumat daripada Bahagian Pendidikan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berhubung guru-guru Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) yang ditamatkan kontrak pada awal Mei ini kerana menolak vaksin Covid-19.
Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, penelitian perlu dibuat terlebih dahulu untuk menjaga kebajikan golongan tersebut.

"Saya perlu dapatkan (maklumat) kerana urusan kontrak adalah berkaitan dengan Bahagian Pendidikan JAIS.
"Jadi pihak negeri akan mengenal pasti perkara tersebut," katanya ketika sidang media selepas Majlis Menandatangani Kerjasama Rentas Negeri di antara Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) dan Menteri Besar (Pemerbadanan) Negeri Sembilan (MNINS) bagi tanaman jagung bijirin menerusi Program Inisiatif Sekuriti Makanan di Wisma PKPS pada Rabu.

Dalam pada itu, Amirudin berkata, kerajaan Selangor tetap dengan pendiriannya supaya semua pihak mempunyai kesedaran awam dan bekerjasama untuk membentuk imuniti kelompok bagi menangani wabak Covid-19.

Ujarnya, perkara tersebut sukar dicapai jika terdapat segelintir pihak berkeras menolak untuk mengambil vaksin Covid-19 yang seterusnya menyukarkan pengekangan wabak terbabit.

"Kita ambil tindakan tegas itu untuk beri semangat kebersamaan (tangani Covid-19) kecuali dia mempunyai laporan doktor yang tidak layak atau tidak boleh mengambil vaksin.

"Katalah hanya sebahagian kecil itu berjangkit kepada semua dan ramai orang tidak mengambil vaksin, kita tidak akan dapat menangani pandemik ini.


Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.