Inisiatif

Peristiwa
20/9/21
Selangor
Bantuan

Selangor Kini: Wujud fakulti di Unisel usaha majukan e-sukan - EXCO

BESTARI JAYA, 19 SEPT: Kerajaan Negeri meneruskan usaha memajukan e-sukan melalui rancangan penubuhan fakulti sukan di Universiti Selangor (Unisel).

EXCO Sukan Mohd Khairuddin Othman berkata fakulti tersebut akan menawarkan kursus pembangunan e-sukan kepada penggemar sukan dalam talian.

“Unisel akan menjadi tempat yang mana pemain (e-sukan) belajar dan mendapat sijil pengiktirafan sebelum ke peringkat Sukan Malaysia (Sukma) atau antarabangsa.

“Kita berharap kerjasama (mewujudkan fakulti sukan) dengan Unisel dapat ditandatangani dalam masa terdekat kerana mahu e-sukan lebih maju seterusnya menjadi negeri pertama mewujudkan modul ini,” katanya.

Mohd Khairuddin berkata demikian selepas merasmikan pertandingan memancing tangkap dan lepas ikan toman sempena pembukaan tasik The Tomanz di kampus Bestari Jaya di sini semalam.

Beliau berkata ketika ini sebanyak 30 peratus daripada empat fasa inisiatif pembangunan e-sukan di Selangor berjaya dilaksanakan.

Menurutnya, fasa tersebut ialah membuka peluang dan latihan kepada belia bermain sukan dalam talian.

“Sekarang adalah fasa untuk pemain e-sukan dengan pendidikan dan akan dihantar ke sini (Unisel). Apa yang penting, bidang ini bukan lagi dilihat sebagai perkara sampingan,” katanya.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.