Media

COVID-19
3/7/20
Isu
Selangor
Negara

Selangor Kini : Solat Jumaat dibenarkan di surau, dewan sesuai, ruang solat dimaksimum

PUTRAJAYA, 3 JULAI: Pelaksanaan solat Jumaat dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) kini diperluaskan dengan memberi kebenaran kepada surau dan dewan yang sesuai untuk mendirikan solat Jumaat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam kenyataan hari ini berkata pelaksanan solat Jumaat juga diperluaskan dengan memaksimumkan penggunaan kawasan atau ruang solat di masjid dan surau Jumaat sedia ada.

“Bagi melaksanakan perkara itu, pihak berkaitan hendaklah mematuhi semua tatacara operasi piawai (SOP) terkini yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN),” katanya.

Zulkifli berkata semua majlis ilmu yang lazim diadakan di masjid, surau Jumaat dan surau seperti kuliah Subuh, Zohor, Asar, Maghrib, Dhuha, kelas fardhu ‘ain dan kelas pengajian Al-Quran boleh diadakan bermula minggu ini.

“Ia boleh diadakan dengan syarat SOP dipatuhi berdasarkan keluasan masjid, surau Jumaat atau surau. Pihak jawatankuasa kariah masjid, surau Jumaat dan surau bertanggungjawab untuk memastikan semua SOP digariskan, dapat dipatuhi sebaiknya,” katanya.

Bagi pelaksanaan solat berjemaah, Zulkifli berkata berkata pagar masjid, surau Jumaat dan surau disarankan untuk tidak dikunci pada waktu selain daripada waktu solat sebagaimana yang ditetapkan dalam SOP sebelum ini, bagi memudahkan orang ramai menunaikan solat terutamanya bagi mereka yang bermusafir dan penghantar makanan, barangan dan pemandu e-hailing

Zulkifli berkata semua keputusan itu dibuat setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang menerima resolusi Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) Kali Ke-7 yang bersidang pada 24 Jun lalu.

Menurutnya, Perlembagaan Persekutuan menetapkan urusan berkaitan hal ehwal Islam berada di bawah ruang lingkup kuasa dan bidang kuasa negeri di bawah naungan Raja-Raja bagi negeri-negeri.

“Hal ini jelas disebut di bawah Butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Maka, dalam melaksanakan perkara tersebut, Muzakarah menyerahkan kepada pertimbangan pihak berkuasa agama di setiap negeri,”katanya.

-BERNAMA

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.