Inisiatif

Peristiwa
21/7/21
Selangor

Selangor Kini: Selangor rancang bantu penggiat seni hasilkan karya

SHAH ALAM, 20 JULAI:  Selangor merancang untuk membantu penggiat seni bagi menggalakkan mereka berkarya termasuk merakam peristiwa pandemik yang melanda negara ketika ini.

Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari menjelaskan usaha dengan kerjasama EXCO Kebudayaan Borhan Aman Shah akan diumumkan dalam masa terdekat.

Beliau juga sedang meneliti pendekatan sesuai untuk membantu pengkarya dan kelompok seni yang terlibat dalam kegiatan kebudayaan termasuk termasuk bidang perfileman dan nyanyian.

“…untuk dapat menyumbang buah fikiran mereka dalam bentuk karya namun akan dibiayai sebahagiannya oleh Kerajaan Negeri supaya mereka dapat menyambung hidup mereka serta melaksanakan kehidupan yang terdesak ketika pandemik ini,” katanya.

Berucap pada majlis anugerah Hadiah Sastera Selangor (HSS) 2020 yang disiar dalam Facebook Media Selangor malam ini, Amirudin menyedari ramai pemain penggiat seni tidak dapat bergerak dan berkarya seperti biasa.

Namun, beliau menegaskan peristiwa pandemik memerlukan kelompok kreatif untuk merakamkan momen penting dalam sejarah manusia sama ada menerusi filem, catan, lagu dan fotografi.

“Saya mahu mereka menyumbangkan karya dan kreativiti mereka untuk sama-sama memikirkan bagaimanakah rupa kita ketika berdepan krisis ini, bagaimanakah wajah kita ketika melalui detik-detik yang sukar ini.

“Apakah cabaran-cabaran di depan, apakah sudut-sudut dan bingkai yang mungkin tak dapat dilihat oleh mereka yang tidak dapat mendalami setiap perkara dan detik yang kita lalui,” katanya.

Dianjur sejak 2015 ketika Amirudin sebagai EXCO kebudayaan, program anjuran Media Selangor Sdn Bhd (Media Selangor) itu mendapat sambutan menggalakkan saban tahun.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.