Inisiatif

Terkini
7/4/21
Isu
Selangor

Selangor Kini: Selangor anjur wacana, kajian tingkat kesedaran bahaya beg plastik

SHAH ALAM, 6 APRIL: Kerajaan Selangor giat memperkasakan lagi kempen kesedaran mengenai bahaya penggunaan beg plastik melalui program ceramah dan wacana.

EXCO pengguna berkata pihaknya turut merancang menjalankan kajian terhadap tahap kesedaran masyarakat supaya matlamat Kerajaan Negeri menjaga alam sekitar serta kesihatan tercapai.

“Khamis ini kita akan putuskan langkah seterusnya memandangkan kita lihat penggunaan beg plastik dalam kalangan rakyat masih tinggi.

“Kita juga akan guna khidmat kajian pusat pengajian tinggi untuk tentukan sama ada masyarakat memang berduit dan sanggup membayar caj atau terlupa membawa beg guna semula ketika berbelanja,” kata Mohd Zawawi Ahmad Mughni.

Beliau berkata pihaknya serta Jawatan Kuasa Tetap Alam Sekitar pernah bercadang menaikkan caj beg plastik namun perkara itu belum diputuskan.

“Kutipan caj yang dikumpul selama ini digunakan untuk menjalankan semua aktiviti kesedaran. Kita harap masyarakat akan memberi kerjasama dan matlamat kempen berjaya,” katanya.

Mac lalu, EXCO Alam Sekitar Hee Loy Sian memaklumkan sebanyak RM6.4 juta dikumpul menerusi penguatkuasaan caj 20 sen yang dikenakan terhadap penggunaan setiap beg plastik.


Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.