Inisiatif

COVID-19
20/4/21
Isu
Selangor

Selangor Kini: Kerajaan Negeri buat saringan bersasar di kawasan sekolah minggu depan

SHAH ALAM, 19 APRIL: Saringan bersasar di kawasan berhampiran sekolah akan dilaksanakan minggu depan bagi mengekang peningkatan kluster sekolah.

Dato’ Menteri Besar berkata kawasan sasaran akan dikenal pasti pasukan petugas khas terdiri daripada Jabatan Kesihatan Negeri Selangor (JKNS), Jabatan Pendidikan Negeri Selangor, Unit Pengurusan Bencana Negeri serta pejabat daerah.

“Mungkin kaedah pandu lalu turut digunakan supaya penularan dapat dikawal dan dalam masa sama mengelakkan perebakan.

“Kerajaan Negeri akan bantu JKNS lakukan saringan ini. Saringan juga akan dilakukan di kawasan kediaman pelajar yang dikesan positif serta menjadi kontak rapat,” kata Dato’ Seri Amirudin Shari menerusi video di Facebook hari ini.

Menurutnya, sehingga kini terdapat 12 kluster yang masih aktif manakala empat kluster lain sudah diisytiharkan tamat.

“Kerajaan Negeri memandang serius perkara itu kerana ia melibatkan golongan pelajar, guru serta pegawai dan berharap usaha ini mampu ditangani.

“Ibu bapa dilarang membenarkan anak ke sekolah jika mempunyai simptom berkaitan (Covid-19) serta perlu rujuk pusat kesihatan untuk rawatan,” katanya.

Sepanjang minggu lalu, Kerajaan Selangor memantau jangkitan wabak dalam kalangan warga sekolah sebelum tindakan lanjut diambil.

Ia termasuk mengesan punca jangkitan serta potensi perebakan kes.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.