Media

COVID-19
26/7/21
Isu
Selangor
Bantuan

Selangor Kini: Hospital Shah Alam terima kontena simpan mayat pesakit COVID-19

SHAH ALAM, 25 JULAI: Menyedari keperluan mendesak tempat penyimpanan jenazah pesakit Covid-19, sebuah syarikat tampil memberikan sumbangan sebuah kontena bernilai RM42,000 yang siap diubah suai dengan sistem sejuk beku kepada Hospital Shah Alam hari ini.

Kontena bersaiz 3.71 meter persegi (40 kaki) yang mampu memuatkan hingga 30 jenazah itu disumbangkan oleh Syarikat Maritime Network Sdn Bhd, sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat (CSR) syarikat itu.

Ia disampaikan oleh Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Santhara Kumar kepada Pengarah Hospital Shah Alam Dr Ruzita Othman.

“Pada mulanya kontena ini ingin disumbangkan untuk kawasan di Kuala Lumpur namun diputuskan diberikan kepada Hospital Shah Alam memandangkan hospital itu lebih memerlukan ruang tambahan bagi penyimpanan jenazah pesakit Covid-19.

“Satu kontena tambahan juga akan disumbangkan dalam seminggu dua lagi untuk Hospital Shah Alam,” kata Santhara Kumar kepada pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, beliau berkata ruang penyimpanan jenazah pesakit Covid-19 di Kuala Lumpur ketika ini adalah mencukupi susulan pembukaan Pusat Sehenti Urus Mayat (PUSUM) Kuala Lumpur di Kompleks Sukan Institut Sukan Negara, Jalan Raja Muda, Kampung Baru.

-BERNAMA

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.