Inisiatif

Terkini
4/1/22
Isu
Banjir
Selangor
Bantuan

Selangor Kini: 22,500 mangsa terima bantuan banjir RM600 zakat Selangor

SHAH ALAM, 3 JAN: Seramai 22,500 mangsa banjir negeri ini menerima bantuan RM600 dari Lembaga Zakat Selangor setakat 31 Disember, kata ketua pegawai eksekutifnya.

Saipolyazan M Yusop berkata bantuan diagih secara berperingkat sejak 28 Disember dengan dikreditkan terus ke akaun bagi meringankan beban mangsa.

“Semua penerima ini dalam kalangan pemohon fasa pertama. Keseluruhannya LZS terima kira-kira 35,000 pemohonan sehingga tarikh tutup pada 31 Disember.

“Bagaimanapun sebanyak 18 peratus permohonan terpaksa ditolak kerana dokumen yang tidak lengkap. Sekarang kita buka untuk fasa kedua hingga hujung bulan ini,” katanya kepada SelangorKini.

Saipolyazan berkata LZS turut memperuntukkan sejumlah dana sebagai bantuan pasca banjir bagi membantu asnaf fakir dan miskin yang mengalami kerosakan rumah akibat insiden bah.

Pada 20 Disember beliau mengumumkan sumbangan RM600 kepada setiap ketua keluarga fakir miskin termasuk bukan asnaf yang terjejas akibat bencana banjir di Selangor melibatkan peruntukan zakat RM1 juta.

LZS mengumpul maklumat ketua keluarga dengan kerjasama Jawatankuasa Bencana Daerah untuk menyelaraskan bantuan.

LZS turut memperuntuk RM250,000 lagi bagi menyumbang makanan kering dan barangan keperluan asas di pusat pemindahan sementara (PPS) daerah terlibat.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.