Inisiatif

COVID-19
12/10/20
Isu
Selangor

Kenyataan Media Pengumuman PKPB di Seluruh Selangor

KENYATAAN MEDIA
12 Oktober 2020

Berikutan peningkatan mendadak kes jangkitan Covid-19 yang membimbangkan, saya baru sahaja selesai mempengerusikan Mesyuarat Majlis Keselamatan Negeri (MKN) Selangor bersama dengan Jabatan Kesihatan Negeri Selangor (JKNS), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Diraja Malaysia (ATM) dan lain-lain agensi untuk pelaksanaan Pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di daerah Petaling.

Pengumuman PKPB di seluruh Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya oleh YB Menteri Kanan Pertahanan sebentar tadi agak mengejutkan Kerajaan Negeri kerana keputusan mesyuarat tadi menunjukkan hanya Klang, Gombak, Hulu Langat dan sebahagian Petaling yang mempunyai bilangan kes yang membimbangkan.

Perlu dinyatakan di sini bahawa sehingga hari ini, secara konsensus Kerajaan Negeri melihat ada beberapa cadangan-cadangan tertentu yang boleh dikemukakan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk dipertimbangkan.

Kerajaan Negeri berpandangan bahawa beberapa kawasan yang masih dikategorikan zon hijau dan kuning seperti Sabak Bernam dan Kuala Selangor adalah masih terkawal. Oleh itu, Kerajaan Negeri akan menghantar cadangan balas kepada pihak MKN dengan segera agar dapat diberi pertimbangan semula.

Kerajaan Negeri berharap semua pihak bersedia dengan perubahan ini agar sama -sama kita berjaya mengawal penularan wabak Covid-19. Kerajaan Negeri juga sangat menghargai komunikasi krisis yang lebih efektif dan konklusif melibatkan semua pihak agar sebarang ketetapan yang diambil tidak menghasilkan sebarang bentuk ketidaktentuan pelaksanaan yang akan memberi impak kepada petugas barisan hadapan, rakyat lebih-lebih lagi pengusaha industri kecil dan sederhana.

Semoga Allah S.W.T terus merahmati Selangor dan warganya.


YAB Dato’ Seri Amirudin Shari
Dato’ Menteri Besar Selangor

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.